Mind först ut med återkommande betalningar.

Lanserar ny digital givarlösning i samarbete med Adoveo och Danske Bank

Mind blir nu den första ideella organisationen i Sverige att erbjuda återkommande donationer via Swish. Swish lanserade nyligen en tjänst för återkommande och automatiska betalningar som Danske Bank var en av de första att erbjuda. I nära samarbete med oss som teknisk leverantör till Danske Bank erbjuder nu Mind lösningen till sina kunder och möjliggör månadsgivande direkt med Swish.

Den nya tjänsten är ett efterlängtat komplement till traditionellt autogiro och kortbetalningar, och markerar ett stort steg framåt för insamlingsbranschen.

Med Swish Återkommande Betalningar kan givare enkelt bli månadsgivare genom att ge sitt medgivande en gång i Swish-appen. Därefter dras gåvan automatiskt varje månad, och givaren får en notis vid varje dragning som bekräftelse. Detta ger en smidigare upplevelse för givaren och en tydlig överblick i appen över alla återkommande gåvor.

För organisationer som Mind innebär det mindre administration och lägre tröskel för givaren att bli månadsgivare och att behålla långsiktiga givare – allt på givarnas egna villkor. Många ser lösningen som en modern uppgradering från autogiro: betalningarna blir snabbare och smidigare samt en tydligare överblick.

"I årtionden har Autogiro varit fundamentet för svenska ideella organisationer. En stabil och pålitlig inkomstström som möjliggjort långsiktig planering. Men våra givare har förändrats. De förväntar sig samma smidiga, flexibla upplevelse när de ger till välgörenhet som när de streamar musik eller handlar online. De vill ha kontroll. De vill ha flexibilitet." säger Henny Moor, försäljningschef på Adoveo, som är teknisk leverantör av Swish och återförsäljare av återkommande betalningar. 

Adoveo har utvecklat plattformen som möjliggjort Minds digitala insamlingsresa.

”Att rekrytera givare, hantera transaktionen och bygga lojalitet är ofta fragmenterade processer i dag. Med Adoveo vill vi förändra detta i grunden. Genom att samla hela givarresan – från första kontakt till engagemang efter gåva – kan vi erbjuda en mer sammanhållen och givarcentrerad upplevelse. När vi jobbar aktivt med leadsbearbetning innan gåvan och lojalitetsskapande insatser efteråt, ser vi både högre livstidsvärde (LTV) och lägre konverteringskostnad. Det blir mer effekt – för både givare och organisation,” säger Lovisa Wachtmeister Bååth, vd och medgrundare på Adoveo.

Lanseringen blir verklighet tack vare ett nära partnerskap med Danske Bank, en av de första bankerna som infört Swish Återkommande Betalningar för sina kunder​.
"Partnerskapet med Adoveo har varit avgörande för att förverkliga denna satsning. Det är fantastiskt att se Mind som första ideella organisation dra nytta av vår nya Swish-tjänst. Tillsammans gör vi det nu möjligt för fler givare att enkelt stödja sina hjärtefrågor via Swish," säger Kurt Fischer, produktansvarig för Swish-betalningar på Danske Bank.

Om Mind: Mind är en ideell förening som arbetar för psykisk hälsa. Genom stödlinjer, kunskapsspridning och opinionsbildning hjälper Mind människor i kris och arbetar för ett öppnare samtal kring psykisk ohälsa.

Om Adoveo: Vi är ett svenskt tech-bolag som specialiserar sig på digitala lösningar för insamling och engagemang. Vi utvecklar verktyg som förenklar givande och hjälper ideella organisationer att öka sin räckvidd och lojalitet hos givare.

Om Danske Bank: Danske Bank är en av Nordens ledande banker och en av Swish grundarbanker. Banken var bland de första att erbjuda Swish Återkommande Betalningar till företagskunder, och stöttar innovationer som underlättar vardagen för både företag och givare.

Next
Next

Lärdomar från Insamlingsforum 2025